skip to Main Content

Milyen élelmiszerek fogyasztása javasolt 40 felett?

Milyen élelmiszerek fogyasztása javasolt 40 felett?Fiatalabb korunkban még megengedhetjük magunknak, hogy lazán vegyük az étkezést, s nem kell feltétlenül megtervezni a napi táplálékbevitelt. Negyven felett azonban szervezetünk másképp kezd reagálni mindenre, amit elfogyasztunk és az anyagcsere is kissé átalakul.

Kutatások eredményei azt mutatják, hogy 30 éves korunkra elkezd csökkenni a nyugalmi állapotban elégetett energia mennyisége, és ez ettől kezdve évtizedenként tovább tovább csökken. Ebből egyenesen következi, ha ugyanannyit eszünk, mint fiatal korunkban, hízni kezdünk. A negyedik évtizedtől felfelé a szív-érrendszeri betegségek és a cukorbetegség kockázata is megnő; ha egészségtelen életet élünk, megemelkedik a koleszterinszintünk és a vérnyomásunk. Táplálkozásunkkal azonban ellensúlyozhatjuk ezen hatásokat, ha megfelelő élelmiszereket fogyasztunk.

Nézzünk példát a negyven éves kor felett ajánlott élelmiszerekre!

OLAJOS HALAK

Az olajos halakban lévő omega-3 zsírsavak csökkentik a pulzusszámot és a vérnyomást, és a szívritmuszavar kockázatát is mérsékli. A legjobb omega-3 zsírsavforrások a lazac, a makréla, a tonhal, a szardínia és a hering. Mivel az omega-3 zsírsavak érzékenyek a magas hőmérsékletre, elkészítésük alacsony hőfokon vagy párolással ajánlott. Halolaj fogyasztása a koleszterincsökkentő gyógyszerek (sztatinok) szedése mellett is különösen ajánlott, mert a kettő kombinációja kifejezetten csökkenti a kardiovaszkuláris kockázatot.

MANDULA

Az a hír járja róla, ha naponta elfogyasztunk belőle négyet-ötöt, elkerülünk számos betegséget. A mandulát legjobb, ha megelőzésként szedjük. Olyan ásványokat is tartalmaz, amelyekből kevésre van szüksége a szervezetünknek, de ha lehet minden nap fogyasszunk egy keveset belőle.  Az ízletes rágcsálnivaló előnyei a vércukorszint javításától egészen a koleszterinszint csökkentéséig terjednek. Fogyasztása sótlanul ajánlott, mert a túl sok só megnövelheti a vérnyomást.

TEJ

A normális zsírtartalmú, úgynevezett teljes tej különösen ötven év felett segít az öregedéssel járó izomtömeg-csökkenés megfékezésében. A tej kiváló kalciumforrás is, ezért a magas kalciumtartalmú zöldségek, diófélék és magvak fogyasztásával párosítva biztosíthatja a napi kalciumszükségletet. Fontos szerepe van a csontritkulás megelőzésében!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Back To Top