skip to Main Content

Portrait of successful mature business woman with pain in lower back

A hátfájás nagyon gyakori panasz, leggyakrabban valamilyen rossz mozdulat vagy megerőltetés hatására, illetve az egész napos ülőmunka következményeként alakul ki. Rendkívül gyakori, az emberek 60-70 százalékát érinti élete során. A fájdalom többek között eredhet a csigolyatestekből, vagy a közöttük elhelyezkedő porckorongokból, illetve kisízületekből, a gerinc melletti szalagokból, izmokból, ideggyökökből és a belső szervekből (vese, aorta, gyomor) is kisugározhat.

A leggyakoribb ok a rossz testtartást, túlerőltetés, rossz mozdulat miatti izomfájdalom vagy izomhúzódás. Ez néhány napos otthoni pihentetéssel, izomlazító krémekkel, szükség esetén vény nélkül kapható fájdalomcsillapítókkal kezelhető. Azonban ahhoz, hogy a fájdalom ne térjen vissza, érdemes változtatunk az életmódunkon is: mozogjunk legalább heti kétszer-háromszor (különösen hasznos a hátúszás, a jóga és a gerinctorna).

Abban az esetben, ha a fájdalom állandóan fennáll, pihentetés hatására sem gyengül, sőt, éjszaka erősödik, előfordulhat, hogy komolyabb megbetegedés áll a fájdalom hátterében. A hátfájás utalhat különböző gerincbetegségekre is, mint például porckorongsérvre, a csigolyák kopására, spondylitis ankylopoetica-ra, a gerinc fokozott oldalirányú görbületére (scoliosisra), Paget-kórra, túl szűk gerinccsatornára, csontritkulásra, illetve az emiatt fellépő törésre.  Oka lehet még Scheuermann-betegség, vagy valamilyen tumoros megbetegedés (emlőrák, gyomorrák) csigolyaáttéte. Ritkán, de állhat a háttérben aorta aneurysma, vesekő, fertőzés következtében fellépő csontvelőgyulladás (osteomyelitis), gyomorperforáció (a gyomor “kilyukadása”), továbbá szívbelhártya-gyulladás (endocarditis) is.

Jelentkezem állapotfelmérésre

Nézzük, mit tehetünk a hátfájás megelőzésére!

  1. Figyeljünk életmódunkra! Ha jellemző rá az egyoldalú mozgás (pl. sok ülés, állás, hajolgatás stb.), akkor mindenképp mozogjunk hetente legalább kétszer-háromszor, hogy megakadályozzuk a hátfájás kialakulását. Olyan mozgást válasszunk, ami közel áll hozzánk, hogy ne kötelező tevékenységként fogjuk fel, hanem örömünket is leljük benne. Pl. úszhatunk, sétálhatunk, túrázhatunk, de végezhetünk megelőzési céllal gerinctornát is.
  2. Testmozgás előtt ne feledjük a nyújtást és a bemelegítést! Bizonyos mozgásformákba ez be van építve (pl. a szakember által vezetett gerinctorna), míg más, önállóan végzett mozgások esetében (pl. futás) nekünk kell figyelni erre!
  3. Ülő munka esetén a nem megfelelő irodai szék hozzájárulhat a hátfájás kialakulásához. Ha van lehetőségünk választani, olyan széket válasszunk, ami ergonomikus kialakítású, állítható a magassága és megfelelően megtámasztja a háti szakaszt.
  4. Válasszunk megfelelő fekhelyet, mert enélkül előfordulhat, hogy hátfájással ébredünk! A matrac legyen megfelelő keménységű és aludjunk oldalt fekvő pózban, amivel tehermentesítjük a gerincet.
  5. Emelésnél legyünk óvatosak és lehetőség szerint ne emelgessünk nehéz tárgyakat!
  6. Lelkiállapotunk kihathat a hát állapotára is, szélsőséges esetben komoly hátfájás okozója is lehet. Ne csak fizikálisan, hanem lelkileg is tartsuk karban magunkat! Ha már kialakult a hátfájás és érezzük a lelki háttér súlyát, azonnal kérjünk szakembertől segítséget!

Jelentkezzen most állapotfelmérésre, kezelésre!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Back To Top
Látta már az Októberi Kedvezményes Gyógytornát?
Nézze meg most a részleteket!