skip to Main Content

Hogyan hat a cukor szervezetünkre?

Mit fogyasszunk cukor helyett? Napjaink étrendjére túlzottan magas cukor tartalom jellemző. Még száz évvel ezelőtt is kevesebb cukor bevitel volt jellemző, ami jelen korunkra teljesen megváltozott és meglehetősen rossz irányba tolódott el.

A cukrot, amelyet ma minden konyhában megtalálunk, nem is olyan régen használják a háziasszonyok. Száz-százötven évvel ezelőtt még csak a gazdagabb családok használták, még régebben csak a királyok asztalán volt felfedezhető. Ebben az időben az átlag emberek a mézet  használták az ételek édesítésére. A szilárd cukor felfedezését a 4-7. század közötti időszakra teszik. Mivel ez olcsóbb volt, mint a méz, lassanként visszaszorította a méz használatát, s édesítőszerként előtérbe került a cukor.

Miért káros szervezetünkre a magas cukorfogyasztás?

  1. A természetben előforduló növények cukortartalma lényegesen alacsonyabb, mint a bolti fehércukoré. A cukorrépa cukortartalma 18%, a finomított cukoré 95%. Szervezetünk nincs felkészülve ilyen töménységű cukor befogadására, ezért nem is képes maradéktalanul megemészteni, a fölös cukor megerjed és alkohol képződik belőle. Az alkohol legfőképpen a májat és az idegsejteket károsítja.
  2. A finomított cukor fogyasztása megterheli a hasnyálmirigyet, az inzulintermelő béta-sejtek kimerülnek, s létrejöhet a cukorbetegség. Ha a cukrot kivonjuk az étrendből az emésztési zavarok egy része megszűnhet.
  3. A fogszuvasodás leggyakoribb oka a cukorfogyasztás.
  4. A finomított cukor fogyasztása nagyban hozzájárul a túlsúly kialakulásához.
  5. A szívkoszorúér betegségeknél gyakran találunk magas vércukorszintet és a glükóz anyagcsere zavarát.
  6. A fehér cukor savasító hatása miatt kálciumhiányt idéz elő a szervezetben. A kálciumhiány csontritkulást, fogromlást és angolkórt okozhat.
  7. A finomított cukor B1 vitamint von el a szervezetből. Ennek következménye a fokozott idegesség, agresszivitás, székrekedés és légzési nehézség.
  8. A nagyobb mértékű cukorfogyasztás hatására felszaporodik a piroszőlősav a vérben, ami fáradékonysághoz vezet. Gyakori rosszulléteket eredményez, mely szorongó érzésekkel járhat együtt.

Mivel édesítsük ételeinket? Mivel pótoljuk az esetleges édes ill. édesség igényünket?

  1. Nádcukor
    Általában bioboltokban, natúr termékeket árusító üzletekben kapható valódi nádcukor, ami nem keverendő össze a nagykristályosra szárított, melaszos finomított cukrokkal. Úgy készül, hogy a megtisztított cukornádat kipréselik, és a kapott léből gőzzel készítenek granulátumot. Mivel nem finomítják, tartalmaz B-vitaminokat, valamint a cukornádból származó ásványi anyagokat.  
     
  2. Méz
    Technikailag ez is cukor, ám teljesen természetes. Bár édesebb a cukornál, lassabban szívódik fel, glikémiás indexe fajtától függően fele a cukorénak. A natúr méz rengeteg tápanyagot tartalmaz, enzimjei egyedülálló táplálékká teszik. Hő hatására viszont az enzimek, a tápanyagok egy része elbomlanak, így nyersen hasznos igazán. 
     
  3. Nyírfacukor
    Leggyakrabban kukoricarostból vagy nyírfakéregből állítják elő. Cukoralkoholnak minősül, így csak kis része szívódik fel, ezért nem terheli az inzulinháztartást. Glikémiás indexe minössze 7, szemben a kristálycukor 68-as GI-jével. A cukorhoz hasonlóan használható, könnyen oldódik, viszont mivel nem táplálja a gombákat, élesztős tészták elkészítéséhez nem alkalmas. Az egyetlen hátránya, hogy hasmenést okozhat, ha túl sokat használunk belőle.
     
  4. Helyettesítő rágcsálnivalók
    Fogyasszunk több gyümölcsöt, rágcsáljunk inkább zöldségeket, magvakat!

Egyik napról a másikra nehéz szokásainkat gyökeresen megváltoztatni. Nem sokat érünk azzal, ha hirtelen elkezdünk pl. nyírfacukrot használni, majd megunjuk és visszatérünk a régi kerékvágásba. Inkább kicsiket változtassunk, de az legyen tartós!

Az egészséges életmódhoz a mozgás is hozzátartozik. Kérje INGYENES gerinctorna gyakorlatainkat!

Név: *
Email: *
Város:  

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Back To Top