Túl sok a dolgom, inkább hozzá sem fogok! - 6 stratégia a halogatás elkerülésére - Arthuman Központ Skip to content
+36-30-190-7315 arthuman@arthuman.hu 1122 Budapest, Alkotás út 15. Nyitva: H-P 8-20
Halogatás

Túl sok a dolgom, inkább hozzá sem fogok! – 6 stratégia a halogatás elkerülésére

Miért halogatjuk teendőinket, ha veszíthetünk ezzel?halogatás

A feladatok halogatásával látszólag nem nyerünk semmit, sőt, inkább csak veszítünk. Mi az oka akkor, hogy egy-egy feladatot különösebb ok nélkül nem csinálunk meg? A halogatás egyik lehetséges magyarázata, hogy evolúciós örökségről van szó. Modern világunkban elmondható, hogy erőforrásaink (biztonság, táplálék stb.) bőségesek, így viszonylag kockázatmentesen tudjuk feladatainkat kedvünk szerint tologatni.

Mik a halogatás személyesen megélt lehetséges okai?

  1. a feladat fontosságát nem érzékeljük
  2. feladat kezelésére való képtelenség
  3. a feladat mértékét túlzottnak, végrehajtását eleve lehetetlennek ítéljük
  4. érdeklődés hiánya
  5. tökéletességre törekvés (perfekcionizmus): elérhetetlenül magas mérce miatt bele sem kezdünk
  6. félelem mások értékelés miatt
  7. kétértelműség: nehezen értjük, félreértjük a feladatot
  8. félelem a hibáktól, a kétségtől magunkban
  9. a feladat végrehajtásához szükséges információ hiánya
  10. túlvállalás: túl sok feladatot vállalunk el, és nem kezdünk neki, mert nem tudjuk mivel kezdjünk

Milyen feladatokat halogatunk különösen?

Valójában személyiségtől függően bármilyen feladatot halogathatunk. Ebbe a kategóriába tartozik különösen a testmozgás, aminek a mozgásszervi megbetegedések esetén egy speciális változata a gyógytorna. A gyógytorna működési mechanizmusának alapja, hogy rendszeresen kell végezni a szakember által adott előírt gyakorlatokat, mert akkor fognak azok működni. Sok páciensnél itt bukik el a gyógyulási folyamat, ezért fontos, hogy ebben segítsük a mozgásszervi problémával küzdőket.

Mit tehetünk halogatás ellen testmozgás halogatása esetén? 6 stratégia

  1. Bontsuk a feladatokat részfeladatokra!
    Ha elhatároztuk, hogy mozogni fogunk, akkor készítsünk tervet ehhez. Érdemes hosszabb periódusban gondolkodni és azt lebontani kisebb részekre. Tervezzük meg a hetünket és tartsuk be a heti keret tervet.
  2. Rögzítsük a kitűzött feladatot írásban!
    Keressünk valamilyen számunkra megfelelő eszközt, aminek segítségével írásban rögzítjük feladatunkat. Ha teljesítettük, pipáljuk ki azt. Érezni fogjuk, milyen jó érzéssel tölt el minket, hogy tudtuk teljesíteni a kitűzött célt és túl is vagyunk rajta. Az írásbeli rögzítéshez megfelel egy sima cetli, a zsebnaptárunk, de használhatunk elektronikus, modern eszközöket (pl. az email fiókunkhoz tartozó naptárat, telefonos alkalmazást stb.)
  3. Állítsunk fel határidőket!
    Ha a feladatunkat részfeladatokra bontottuk, azokhoz érdemes határidőket rendelni.
  4. Alakítsunk ki napi rutinokat!
    Első hallásra nem biztos, hogy segítségnek tűnik a napi rutin kialakítása, pedig jó megoldás a feladatok teljesítésére. Próbálja ki bármilyen feladat esetén, mennyire jól működik, ha pl. a nagy bevásárlást péntekre ütemezi. Egy idő után része lesz az életének. Úgyanígy működhet ez a testmozgással, gyógytornával is, ha azt rutinszerűen végzi.
  5. Kezdjük a napot a kitűzött feladattal!
    Ha nagyon nehezen megy a megvalósítás, kezdjük a napot a számunkra nehéz feladattal. Ekkor nem áltathatjuk magunkat azzal a kifogással, hogy pl. túl fáradt vagyok hozzá. Meglátja, micsoda megkönnyebbülés lesz, ha túlesik rajta!
  6. Próbáljuk megismerni magunkat!
    Sok esetben bizonyos feladatokat azért halogatunk, mert félünk a kudarctól vagy a kellemetlenségtől, amivel annak elvégzése járhat. Kérdezzük meg magunktól: „Vajon miért halogatom már hónapok óta ezt a feladatot?” Próbáljunk meg őszintén válaszolni! Ezután tegyük fel magunknak a kérdést: „Mi lehet a legrosszabb, ami történik?” Az esetek többségében rájövünk, hogy alaptalanok a félelmeink.

Arthuman Központ

Dr Kriston Ildikó vagyok, az ArtHuman Központ alapítója. Végzettségem szerint közgazdász és jogász, szomatodráma vezető (a betegségek lelki hátterét feltáró módszer) és táplálkozási tanácsadó vagyok. Szakképzett gyógytornász kollégáimmal írásainkkal, szolgáltatásainkkal a mozgásszervi panaszok csökkentéséért dolgozunk!

A bejegyzéshez 0 hozzászólás érkezett

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Back To Top

Ingyenes Gerinctorna alap lépések

10 gerinctorna alap lépés az otthoni tornához 

streching torna

Ingyenes Gerinctorna

Kérje most a gyakorlatokat és tornázzon otthonában 

streching torna