skip to Main Content

Tipikus téli étel a bab. Miért érdemes fogyasztani?

Tipikus téli étel a bab. Miért érdemes fogyasztani?Valamennyiünk kedvenc recept-könyvében, füzetében van legalább egy recept, aminek legfontosabb alapanyaga a száraz bab. Ismerünk babot tartalmazó ételeket, elméletben tudjuk is, hogy hasznos tápanyagokat tartalmaz, mégis a valóságban legtöbben egyre ritkábban főznek ilyen ételeket. Nem tartjuk eléggé "trendinek"? Pedig különösen télen érdemes megfontolni fogyasztását!

A bab eredete

A Peru és Mexikó területéről származó régészeti leletek azt mutatják, hogy a bab kilencezer éve része az emberi kultúrának. Indián kereskedők Dél-, és Közép-Amerika meleg éghajlatú lejtőin is meghonosították, majd innen terjedt Afrikába és Ázsiába. Magyarországra a XVI. században jutott el.

Élettani hatása

A bab fehérjében és rostokban gazdag élelmiszer. Az egészséges, kiegyensúlyozott étkezés része. A szervezet lassan emészti, a teltségérzet hosszan megmarad. Cukortartalma alacsony: fogyasztása nem emeli meg hirtelen a vércukorszintet.

A legújabb tanulmányok azt mutatják, hogy a bab segíthet felvenni a harcot a modern idők betegségeivel: a rákkal, szívrohammal, cukorbetegséggel és az elhízással szemben. A bab csökkenti a koleszterinszintet, és a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát is. Bab fogyasztásával megőrizhetjük testsúlyunkat is, csökkenti a vércukorszintet, ezáltal segít megelőzni a cukorbetegséget is. Emellett tartalmaz összetett szénhidrátokat, fontos vitaminokat és ásványi anyagokat, és nagyon alacsony a zsír- és nátriumtartalma.

A rákmegelőző hatással kapcsolatban különböző kutatások készültek. A Colorado State University által kibocsátott tanulmánysorozatból kiderül, hogy a rendszeres bab- és burgonyafogyasztással megelőzhető a mellrák. Egy másik kutatás eredményei azt mutatják, hogy a babot hetente négyszer fogyasztók körében a vastagbélrák kialakulásának kockázata is csökken. Az említett tanulmány során azt tapasztalták, hogy a korábban vastagbélrákkal kezelt páciensek esetében 45%-kal csökken a betegség kiújulásának kockázata a bab és egyéb hüvelyesek rendszeres fogyasztása mellett.

Mire figyeljünk a konyhában?

Felhasználás előtt válogassuk és mosssuk át, majd áztassuk 12-15 órán keresztül.

A recept időnként előfőzést ír elő. Erre azért van szükség, hogy a többi hozzávaló ne veszítsen értékéből a bab által igényelt hosszú főzési, puhulási idő miatt.

Fűszerezzük bátran, de figyeljünk arra, hogy a sós, vagy savas jellegű fűszereket csak a főzés végén szabad az ételhez adni, különben a szemek kemények maradnak. Különösen jó erre a kömény, a rozmaring, a fokhagyma, az ánizs, a kurkuma, a citromfű, koriander és persze az ecetről se feledkezzünk meg!

Az egészséges életmódhoz a mozgás is hozzátartozik. Kérje INGYENES gerinctorna gyakorlatainkat!

Név: *
Email: *
Város:  

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Back To Top