skip to Main Content
+36-30-190-7315 arthuman@arthuman.hu 1122 Budapest, Alkotás út 15. Nyitvatartás H-P 8-20

Hogyan védjük gerincünket alvás közben?

Alvás közben meg kell találnunk a megfelelő testhelyzetet, amely gerincünk számára is optimális.

Ortopédiai szempontból ez leginkább az oldalt fekvés felhúzott lábakkal magzatpózban, esetleg a hanyattfekvés. Sokan szeretnek hason fekve aludni, ám a hason fekvés nem előnyös a nyaki gerincnek, amely amúgy is túl van terhelve.

Nem csak az alvás közben felvett testhelyzet van hatással gerincünkre, hanem a matrac, az ágyrács és a párna is.

párnák közül hasznos lehet az anatómiai párna, a hengerpárna, a búzapelyvával töltött párna, illetve ezek váltogatása. Mindhárom típus biztosítja a nyak megfelelő tartását és a pihentető alvást. Fontos, hogy párnánk a fej és a nyak alatt legyen, és ne a váll alatt, mert úgy megtörhet a gerinc. Ha háton alszunk, ügyeljünk arra, hogy a párna kitöltse a nyak és a matrac közti részt, a fej pedig vízszintes helyzetben legyen. Ha az oldalunkon alszunk, használjunk vastagabb párnát, amely vízszintes helyzetben tartja gerincet.

matracokat mindenképp érdemes tesztelni és után megvásárolni, fő szempontként a váll és a fenékrész kellő alátámasztását figyelembe véve. A gerincproblémák leggyakoribb előfordulása a derékfájás és a gerincsérv / porckorongsérv közé esik. A matrac feladata, hogy a gerincbeteg testét egyenletesen alátámassza, a súlyt oszlassa el a nyomott felszínen és kövesse le maradéktalanul a gerincoszlop természetes alakját. Legyen akár rugós, habszivacs vagy kókuszrost anyagú a matrac, puha, félkemény vagy kemény, a lényeg, hogy a gerincet egyenletesen alátámassza. Alvás szempontjából a leglényegesebb az ágyéki gerinc, amely a gerincoszlop egyik legeszélyeztetettebb szakasza. Ez a testtáj a leghajlamosabb arra, hogy a nem megfelelő alátámasztás miatt a matracba belesüppedjen. Amennyiben a matrac nagyon puha, éjszaka nemhogy pihen a gerinc, de az optimálistól eltérő helyzetbe is kerül. Fontos, hogy a fej hátsó részét, a lapockát, a farkcsontot és a sarkat is alátámassza fekhelyünk.

Az alváshoz használt eszközöket minimum 10 évente cserélni kell lehetőleg jobb minőségűekre. Az olcsó árfekvésű termékek nem biztos, hogy egészségünk szempontjából hosszútávon “kifizetődnek”.

Ha tetszenek anyagaink, akkor ezek is édekelhetik:
Back To Top